Νότης Μαριάς, Καθηγητής Θεσμών της ΕΕ
στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, πρώην Ευρωβουλευτής και Βουλευτής Ηρακλείου, notismarias@gmail.com
Αύριο Τρίτη 28 Οκτωβρίου ο Ελληνικός λαός για άλλη μια χρονιά θα γιορτάσει την επέτειο του ηρωικού ΟΧΙ ενάντια στην φασιστική Ιταλία και στον Μουσολίνι.
ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΠΑΙΔΕΙΑ

Ξεφυλλίζοντας
τις ιταλικές εφημερίδες της εποχής έπεσα πάνω σε μια ενδιαφέρουσα είδηση στην
σελίδα 5 της La Stampa της 30ης Οκτωβρίου 1940 με τίτλο «βομβαρδισμός
σουηδικής πόλης από τους Βρεττανούς», με το δημοσίευμα να καταγγέλλει ότι «βρετανοί
αεροπόροι παραβίασαν για άλλη μια φορά την ουδετερότητα της Σουηδίας» καθώς
το βράδυ της 29ης Οκτωβρίου «ένα
βρετανικό βομβαρδιστικό έριξε αρκετές βόμβες στη σουηδική παραθαλάσσια πόλη Helsingborg».
Επρόκειτο
για το άκρον άωτον της ιταλικής προπαγάνδας περί δήθεν ουδετερότητας της
Σουηδίας τη στιγμή που η Στοκχόλμη με την περίφημη συμφωνία
Permittenttrafiken της 8ης Ιουλίου 1940 είχε ήδη δώσει άδεια στα
γερμανικά στρατεύματα να περνούν transit από τη σουηδική επικράτεια με
κατεύθυνση τη Νορβηγία.
Άμεση ήταν
τότε η αντίδραση της αγγλικής Κυβέρνησης η οποία διαμαρτυρήθηκε στη σουηδική
Κυβέρνηση για την απόφασή της να επιτρέψει τη σιδηροδρομική μεταφορά Γερμανών
στρατιωτών και πολεμικού υλικού μέσω του εδάφους της επισημαίνοντας ότι έτσι
παραβιάζεται η περίφημη σουηδική ουδετερότητα (The New York Times 9/7/1940 σελ.
9), τη στιγμή μάλιστα που η Σουηδία είχε ήδη αρνηθεί να επιτρέψει την διέλευση
βρετανικών στρατιωτικών δυνάμεων με προορισμό τη Φινλανδία.
Η σουηδική
κυβέρνηση επιχείρησε να δικαιολογηθεί επισημαίνοντας ότι «η συμφωνία για τη
διέλευση στρατιωτών ισχύει μόνο για άοπλους άνδρες σε άδεια»!!! (The New York
Times, 10/7/1940, σελ. 4). Μάλιστα είχε ήδη προηγηθεί στην πόλη Ludvika στις 7 Ιουλίου 1940
σχετική ομιλία του τότε σουηδού πρωθυπουργού και προέδρου από το 1926 του
Σουηδικού Σοσιαλδημοκρατικού Κόμματος Per Albin Hansson σε μια προσπάθεια να
προετοιμαστεί το κλίμα (The Washington Post 8/7/1940 σελ.5).
Ήδη
τον πρώτο ενάμιση χρόνο 670.000 στρατιώτες της Βέρμαχτ πέρασαν transit από τη
Σουηδία.
Επιπλέον αμέσως μετά την εισβολή του Χίτλερ στην ΕΣΣΔ στις 22
Ιουνίου 1941, ολόκληρη η 163η μεραρχία πεζικού της Βέρμαχτ που
βρισκόταν στη Νορβηγία μεταφέρθηκε transit μέσω Σουηδίας με όλο τον βαρύ
οπλισμό της φτάνοντας στην Φινλανδία για ενίσχυση του Ανατολικού Μετώπου.
Ο συνολικός
απολογισμός της Permittenttrafiken που ίσχυσε μέχρι 15 Αυγούστου 1943 ήταν η
μεταφορά με σχεδόν 100.000 βαγόνια τρένου 2.041.316 στρατιωτών της Βέρμαχτ (www.dailymail.co.uk 5/6/2012).
Έτσι την
ώρα που η Ενωμένη Εθνική Αντίσταση τη νύχτα της 25ης προς την
26η Νοεμβρίου 1942 ανατίναζε τη γέφυρα του Γοργοπόταμου αποκόπτοντας προσωρινά τη σιδηροδρομική
μεταφορά Γερμανών στρατιωτών και πολεμικού υλικού, την ίδια ώρα οι
στρατιές της Βέρμαχτ ταξίδευαν σιδηροδρομικά ανενόχλητες μέσω Σουηδίας και η σουηδική οικονομική ελίτ συνέχιζε να
κάνει μπίζνες με τους ναζί.
Στο πλαίσιο
αυτό πρέπει να τονιστεί ότι η Σουηδία ήδη πωλούσε τόνους σιδηρομετάλλευμα
στη Γερμανία που ήταν τόσο απαραίτητο για την χιτλερική πολεμική μηχανή. Ιδίως
τρία ορυχεία στην περιοχή Galivare-Kiruna της Βόρειας Σουηδίας προμήθευσαν 10
εκατ. τόνους σιδηρομετάλλευμα, ήτοι το 28,5% των συνολικών προμηθειών της
Γερμανίας σε σιδηρομετάλλευμα μόνο το 1940.
Όμως το πιο
βασικό μηχανικό εξάρτημα που πωλούσε η Σουηδία στη Γερμανία ήταν τα περίφημα
σουηδικά ρουλεμάν. Τα ρουλεμάν ως γνωστόν αποτελούν βασικό εξάρτημα για τη
λειτουργία σχεδόν όλων των μηχανημάτων αλλά και των αυτοκινήτων και των
αεροπλάνων. Μάλιστα το πρωτοποριακό διπλό ρουλεμάν αυτοευθυγράμμισης που είχε
εφεύρει ο σουηδός μηχανικός Sven Gustaf Wingqvist και το οποίο κατασκεύαζε
αποκλειστικά η σουηδική εταιρία SKF ήταν περιζήτητο. Οι Σύμμαχοι υποστήριζαν
ότι αν η Σουηδία σταματούσε να πουλά στη Γερμανία σιδηρομετάλλευμα, ρουλεμάν
και μηχανές κατασκευής ρουλεμάν ο πόλεμος θα είχε τελειώσει τουλάχιστον ένα
χρόνο νωρίτερα.
Σύμφωνα με
επιστημονικές μελέτες η εξαγωγή σουηδικών ρουλεμάν στη Γερμανία αντιστοιχούσε
το έτος 1938 στο 9,1% των συνολικών σουηδικών εξαγωγών ρουλεμάν. Το ποσοστό
αυτό έφτασε το 1943 στο 64,9%!!!.
Κάνοντας
λοιπόν χοντρές μπίζνες με τους ναζί αναπτύχθηκε περαιτέρω η σουηδική βιομηχανία
αλλά και οι σουηδικές τράπεζες, ενώ η Σουηδία καθ΄ όλη τη διάρκεια του πολέμου
προμηθευόταν από τους ναζί φτηνό κάρβουνο που όμως προερχόταν από τη Σιλεσία
της κατακτημένης Πολωνίας, ενώ βέβαια οι κάτοικοι της Σουηδίας και ιδίως της
Στοκχόλμης είχαν στη διάθεση τους πληθώρα αγαθών σε αντίθεση με τους κατοίκους
της Αθήνας που τους θέρισε η πείνα τον χειμώνα του 1941-1942.
Από τα παραπάνω καταδεικνύεται πως και γιατί η Σουηδία αναπτύχθηκε
οικονομικά στην μεταπολεμική περίοδο καθιερώνοντας μάλιστα και ένα πρωτοποριακό
κοινωνικό κράτος το οποίο προσέφερε τεράστιες κοινωνικές παροχές στους σουηδούς
πολίτες.
Αντίθετα η Ελλάδα λόγω της αντίστασής της στο ναζισμό και στο φασισμό
υπέστη τεράστιες καταστροφές θρηνώντας εκατομμύρια θύματα.
Τελικά όπως
προκύπτει από μελέτες μετά από πιέσεις των ΗΠΑ και καθώς ο Χίτλερ είχε πλέον
αρχίσει να υποχωρεί λόγω της προέλασης του κόκκινου στρατού αλλά και της
απόβασης των Συμμάχων στην Νορμανδία, η Σουηδία αποφάσισε να διακόψει
εντελώς την εξαγωγή ρουλεμάν στη ναζιστική Γερμανία.
Τότε το ημερολόγιο έδειχνε 12
Οκτωβρίου 1944, ημέρα της απελευθέρωσης της Αθήνας από τα ναζιστικά στρατεύματα
κατοχής!!!
Δυο μέρες
μετά στις 14 Οκτωβρίου 1944 η εφημερίδα της Στοκχόλμης Svenska Dagbladet
δημοσιεύοντας την είδηση της απελευθέρωσης της Αθήνας από τους ναζί στη σελίδα
3 με πηχυαίους τίτλους έγραφε: «Η ελληνική σημαία πάνω από την Αθήνα».
Κλείνοντας θα πρέπει να τονιστεί ότι η στάση της Σουηδίας στον Β’ παγκόσμιο πόλεμο και η συνεργασία της με τους ναζί αποτέλεσε στο πρόσφατο παρελθόν σημείο σύγκρουσης ανάμεσα στον πρώην πρωθυπουργό της Σουηδίας Carl Bildt και σε κορυφαίους πολιτικούς της Νορβηγίας αλλά και στον νορβηγό ποδοσφαιριστή Jan Aage Fjortoft που κατήγγειλαν την φιλοναζιστική στάση της Σουηδίας (www.euronews.com 12/4/2021).
ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ FACEBOOK







0 Σχόλια