Αν ζούσαμε στα τέλη της δεκαετίας του 1930, αυτό που θα συναντούσαμε στην πλατεία της σημερινής Γλυφάδας (περιοχή παλαιού Δημαρχείου) θα ήταν ένας πευκώνας, με ένα μικρό πέτρινο ξωκκλήσι με κεραμίδια, βασιλικού ρυθμού, χαμένο μέσα στα πεύκα, κι’ απέναντι του, καμμιά πενηνταριά μέτρα μακριά, θεμελιωμένον και ανεγειρόμενον έναν μεγάλο Ναό. Ο μικρός και ο μεγάλος Ναός ήταν των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης. Και θα έμεναν έτσι οι δυο Ναοί, εκτός βέβαια των πεύκων, εάν δεν μεσολαβούσε ο Β’ παγκόσμιος πόλεμος.
Τότε, το 1942, μια γερμανική βόμβα, που έπεσε πολύ κοντά στον μικρό ναό
τον γκρέμισε, και ο μεγάλος δεν είχε ακόμη αρχίσει να λειτουργεί.
Η ανέγερση αυτού του μεγάλου και δευτέρου Ναού άρχισε τον Μαΐο του 1935,
πάνω σε δύο συνεχόμενα οικόπεδα, που δώρησε, για τον σκοπό αυτό ο αείμνηστος
Κωνσταντίνος Βάος, ιατρός.
Ο Ναός είναι σταυροειδής κυκλοτερής (Rotonda) με επιβλητικό κεντρικό
τρούλλο και τέσσερις μικρούς πάνω στα κωδωνοστάσια. Σχεδιάστηκε από τον
Αρχιτέκτονα μηχανικό Γεώργιο Δραγαζίκη.
Κτήτορες του Ι. Ναού είναι ο Αλκιβιάδης και η Ευαγγελία Τατάκη, με δωρεά
σημαντική των οποίων άρχισε η ανέγερση του Ναού.
Τα εγκαίνια του Ναού, μετά την αποπεράτωσή του, έγιναν στις 16
Σεπτεμβρίου του 1945, επί Αρχιεπισκόπου Αθηνών Χρυσάνθου, με τελετάρχη τον
Βοηθό Επίσκοπο της Αρχιεπισκοπής Γερμανό (Χατζηανέστη) και Πρωτοσύγκελλο τον
Χριστόφορο (Αλεξανδρόπουλο), και επιτρόπους τους: Αριστείδη Μάλλιαρη, Τηλέμαχο
Καίσαρη, Νικόλαο Κουμάνο, Ευάγγελο Αναστασίου.
Η γύρω περιοχή με τους λίγους κατοίκους της και τους παραθεριστές άρχισε
να διαμορφώνεται σε πόλη. Ήδη από το 1940 ιδρύθηκε Ενορία, η Ενορία των Αγίων
Κωνσταντίνου και Ελένης Γλυφάδας. Με Βασιλικό Διάταγμα του ιδίου έτους (ΦΕΚ 17Α
13.1.1940), τροποποιείται το ρυμοτομικό σχέδιο της γύρω περιοχής και
χαρακτηρίζεται, ως «πράσινο», οπότε και διαμορφώνεται και ο χώρος, που υπάρχει
γύρω από τον Ναό και τον γνωρίζουμε σήμερα.
Η ενορία των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης άνηκε αρχικά στην Ι.
Αρχιεπισκοπή Αθηνών. Από το έτος 1974, άνηκε στην Ι. Μητρόπολη Ν.
Σμύρνης, η οποία περιλάμβανε και τον Δήμο Γλυφάδας, και από το 2002, όταν
ιδρύθηκε η Ι. Μητρόπολη Γλυφάδας (ΦΕΚ 152, 28.6.2002), ο Ναός της ενορίας
αυτής, δεν είναι μόνον ο Μητροπολιτικός Ναός του Δήμου Γλυφάδας, αλλά και
ολόκληρης της Ι. Μητροπόλεως Γλυφάδας, [η Οποία περιλαμβάνει και τους Δήμους
Ελληνικού (Σουρμένων), Βούλας, Βουλιαγμένης και Βάρης-Βαρκίζης], συγχρόνως δε
και ο Καθεδρικός.
Εδώ πρέπει να σημειώσουμε ότι, κατά τα έτη 2006 έως 2010 πραγματοποιήθηκε
στον Ιερό μας Ναό ριζική ανακαίνιση με πρωτοβουλία του Α΄ Μητροπολίτου
Γλυφάδας, Ελληνικού, Βούλας, Βουλιαγμένης και Βάρης κ. Παύλου και
τις άοκνες προσπάθειες του τότε Προέδρου του Εκκλησιαστικού Συμβουλίου Αρχιμ.
Αλέξιου Ψωίνου, νυν Πρωτοσυγκέλλου της Μητροπόλεως, ως και των Αξίων Συνεργατών
του, με δαπάνη του Μεγάλου Ευεργέτου, όχι μόνο της Μητροπόλεως μας αλλά και
όλης της Εκκλησίας γενικότερα, βλέπε Πατριαρχεία Κωνσταντινουπόλεως και
Αλεξανδρείας και άλλες τοπικές Εκκλησίες, κ. Αθανασίου Μαρτίνου και
της Οικογενείας αυτού, εις μνήμην της μακαριστής θυγατέρας του Αθηνάς.
Αιωνία της η Μνήμη.
-Το
εσωτερικό-
Μπαίνοντας ο πιστός στον Ναό, στρέφεται προς το εσωτερικό του τεράστιου
τρούλλου. Όλο και κάτι του θυμίζει: Την Αγιά Σοφιά της Κωνσταντινούπολεως.
Χωρισμένος από 32 ακτίνες σε αντίστοιχα τμήματα, που έχουν παράθυρα για το
φωτισμό του εσωτερικού. Φυσικά χωρίς κολώνες στηρίξεως, γιατί στηρίζεται σε
τέσσερα σφαιρικά τρίγωνα, που καταλήγουν σε τέσσερις πεσσούς, όπως και στην
Αγιά Σοφιά. Οι πεσσοί έχουν ενσωματωθεί στους τοίχους και έτσι δίδεται η
εντύπωση της ευρύτητας του χώρου. Το μάτι μετά πέφτει στο δάπεδο. Μωσαϊκό
καταστόλιστο, ανάλογο του χώρου, στο μεγαλύτερο μέρος του. Ο τρούλλος και τα
ημιθόλια δίνουν την εντύπωση, πως ο πιστός βρίσκεται «υπό τον ουρανόν». Η
αγιογράφηση του Τρούλλου και των ημιθολίων, αλλά και των τοίχων, θεματικά
ακολουθούν τον Βυζαντινό τρόπο. Ο Παντοκράτορας στο ύψιστο σημείο, και καθοδικά
οι τάξεις των Αγγέλων, των Προφητών και Δικαίων της Π. Διαθήκης, οι τέσσερις
Ευαγγελιστές, και στους τοίχους αγιογραφημένες παραστάσεις από το Δωδεκάορτο
της Εκκλησίας μας. Χαμηλότερα στους τοίχους παρουσιάζονται μορφές Αγίων, που
φυσικά αυτών «προίστανται» οι Πρωτοκορυφαίοι Πέτρος και Παύλος και οι Άγιοι του
Ναού Κωνσταντίνος και Ελένη Το τέμπλο, θεματικά, είναι όπως όλα τα ορθόδοξα
Τέμπλα, με τις Δεσποτικές Εικόνες, τον Μυστικό Δείπνο και το Δωδεκάορτο σε
μικρές εικόνες. Η Εφέστια εικόνα των Αγίων είναι φορητή και βρίσκεται σε
προσκυνητάρι, στα αριστερά του Ναού. Οι Εικόνες του Τέμπλου και των τοίχων
έχουν αγιογραφηθεί από τους: Δ.Γ. Καφή, Δ. Κόκκινο τον Πελλοπονήσιο, Φ.
Κόντογλου, Αδεόπουλο και Καριώτη.
Ναι, σ’ αυτόν τον Ναό, καθημερινά, μπορεί κανείς πραγματικά να λατρεύσει
τον Τριαδικό Θεό, να ακούσει προς οικοδομή το Ορθόδοξο κήρυγμα, να ευφράνει τις
ακοές του από την κακοφωνία του κόσμου, να συναντηθεί με τον Αρχηγό της πίστεώς
μας, τον Κύριο Ιησού Χριστό και με τους άλλους πιστούς.
Άγιοι Κωνσταντίνος και Ελένη οι Ισαπόστολοι
Ημερομηνία
εορτής: 21/05/2015
Τύπος
εορτής: Σταθερή.
Εορτάζει στις 21 Μαΐου εκάστου έτους.
Πολιούχοι: Γλυφάδα
και Καστελόριζο
Ιερά
Λείψανα: Μία
ωμοπλάτη του Αγίου Κωνσταντίνου βρίσκεται
στη Μονή Κωνσταμονίτου Αγίου Όρους.
Αποτμήματα του Ιερού Λειψάνου του Αγίου
Κωνσταντίνου βρίσκονται στη Μονή Κύκκου Κύπρου
και στις Λαύρες Τριάδος - Αγ. Σεργίου Μόσχας και
Αγ. Αλεξάνδρου Νέβσκι Αγίας Πετρουπόλεως.
Απότμημα Ιερού Λειψάνου της Αγίας Ελένης ευρίσκεται
στον
Ι. Καθεδρικό Ναό των Αγίων Κωνσταντίνου κ΄ Ελένης
Γλυφάδας
Άγιοι που
εορτάζουν: Άγιος Κωνσταντίνος Ο Ισαπόστολος
(272-337),
Αγία Ελένη Η Ισαπόστολος (247-327)
Ως κοινόν είχον γης Βασιλείς το στέφος,
Έχουσι κοινόν και το του πόλου στέφος.
Ξύνθανε μητέρι εικάδι πρώτη Κωνσταντίνος.
agioskonstantinosglyfadas.gr
ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ FACEBOOK
0 Σχόλια